– Pappa, hva er passordet igjen? Kjenner du deg igjen? Hjemmekontor gjorde noe med oss, og måten vi jobber på. Noen grenser og regler ble hvisket ut. Privat og bedrift går mer over i hverandre nå enn tidligere. Nå som hjemmekontor eller ulike varianter av hybridkontor har blitt ‘den nye normalen’ er det noen sikkerhetsregler vi bør følge. Her får du noen tips til et sikrere hjemmekontor!
1. Kjøp en familie-PC eller lag en egen bruker
Når du låner bort jobb-pc’en til å se på Netflix, gjøre lekser eller bare surfe litt på nettet, gir du samtidig tilgang til alle opplysningene du har tilgjengelig på arbeidsplassen. Alt dette bør kanskje ikke deles? Hvis du har mulighet bør du kjøpe en familie-PC som alle kan bruke. Jobbens pc bør sikres med egen bruker som er låst med et sikkert passord.
Du som arbeidsgiver kan stille krav til sikker bruk av pc, for eksempel i avtalen som regulerer arbeid hjemmefra.
2. Få kontroll med fjerntilgang fra en annen PC
Har du i hastverk løpt fra PC’en ulåst? Ved hjelp av fjerntilgang får du sikker tilgang til maskinen ved bruk av telefon, nettbrett eller en annen datamaskin.
Når du har logget deg inn kan du slette sensitiv bedriftsinformasjon og annen informasjon ingen uvedkommende bør få tak i. Det finnes flere slik programmer og apper. Remote Desktop fra Google Chrome er gratis.
3. Passordet skal ikke være navnet på bikkja
Man skulle tro at et passord bør være så komplisert som mulig, men det er sjelden noen god idè om du skal klare å huske det i etterkant. Passord vi glemmer selv skriver vi gjerne ned et lett tilgjengelig sted, så tilgjengelig at vi gir tilgang for andre. Da er du like langt! Prøv å finn tre forskjellige passord (ett til hvert forsøk når du glemmer) som du kan huske. Men aldri fødselsdato, navnet til bikkja, eller 1234567 som er de vanligste passordene.
Slå på to trinns autentifisering der det er hensiktsmessig, selv om det kan være litt krevende hver gang du skal logge deg inn.
Et bonustips: La noen huske for deg!
Test ut tekniske løsninger som hjelper deg å huske! Da kan du ha en rekke kompliserte og sikre passord, samlet på ett sted, som du ikke trenger å gå og huske på! Prøv feks Googles Passordlagring eller Lastpass.
Hvorfor er det så viktig å sikre dataene på datamaskinen? Les mer om GDPR og personvern.