nye krav til arbeidskontrakter

Nye krav til arbeidskontrakten fra 1. juli

Fra og med 1. juli 2024 stilles det nye og utvidede krav til innholdet i arbeidskontrakter. Du bør derfor legge en plan nå, for hvordan dette skal håndteres i virksomheten din.

 

Hvilke arbeidsavtaler berøres av endringene? Angår dette deg?

De nye kravene gjelder: 

  • Alle nyansettelser.
  • Alle avtaler for arbeidstakere som endrer stilling.
  • Alle avtaler med eksisterende arbeidstakere, som krever en oppdatering av kontrakten i henhold til de nye lovkravene.
    Løpende arbeidsavtaler må oppdateres innen to måneder fra arbeidstaker ber om dette, du bør derfor forberede deg allerede nå.

Tidligere kunne man i stor grad henvise til virksomhetens gjeldende regler og ordninger, f.eks. til personalhåndboken. Nå skal mye av dette inn i selve arbeidskontrakten. Er du blant de mange som kopierer en mal når du lager nye arbeidskontrakter, må du passe på at malen din er oppdatert innen 1. juli.

Mange virksomheter ønsker å ha ensartede og like arbeidskontrakter for alle ansatte og vil uansett utstede nye arbeidsavtaler til alle i forbindelse med innføring av nye regler. 

 

Hva er bakgrunnen for endringene?

Hensikten med de nye reglene er å sikre tydelige og mer forutsigbare arbeidsvilkår for den ansatte.

Endringene gjør at du som arbeidsgiver må ta nødvendige grep for å sikre at arbeidsavtalene samsvarer med de nye kravene. 

 

Flere nye opplysninger må inn i arbeidsavtalen 

I tillegg til de kravene som allerede gjelder, må arbeidskontrakten nå inneholde en rekke nye opplysninger: 

 

  • Opphør av arbeidsforhold  
    Beskrivelse av fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforholdet.  
  • Overtidsgodtgjørelse 
    Presisering av ordninger for vaktendringer, ordninger for overtid og overtidsgodtgjørelse. 
  • Navn forsikrings- og pensjonsleverandører med betingelser 
    Ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet, og navn på institusjoner eller virksomheter som mottar innbetalinger fra arbeidsgiver knyttet til dette. Dette inkluderer blant annet opplysning om forsikringer, pensjon og eventuelle ytelser fra arbeidsgiver i forbindelse med foreldrepermisjon og sykdom.
  • Detaljer rundt ferie- og fraværsordninger 
    Opplysninger om eventuell rett til annet fravær enn ferie, som er betalt av arbeidsgiver. Dette inkluderer fravær man har lovfestet krav på, som fødsels- og foreldrepermisjon.
  • Detaljer rundt lønn, bonus og andre ytelser 
    Ytterligere spesifisering av lønn dersom lønnen består av ulike lønnselementer, som kontantytelser, naturalytelser, overtidsbetaling, bonus eller andre ytelser.
  • Flere detaljer rundt arbeidstid 
    Opplysninger om eventuell varierende daglig og ukentlig arbeidstid.
  • Flere detaljer rundt arbeidssted 
    Spesifisering av at arbeidstaker fritt kan bestemme eget arbeidssted hvis det ikke er noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass.
  • Rett til kompetanseutvikling 
    Opplysninger om eventuell rett til opplæring og kompetanseutvikling. Dette gjelder enten det følger arbeidsgivers egen policy eller en tariffavtale.

 

Hva bør du gjøre nå? 

  1. Sett deg inn i lovendringene
    Du som arbeidsgiver bør sette deg godt inn i lovendringene og skaffe deg oversikt over hvordan disse vil påvirke virksomheten og dine ansatte.  
  2. Få oversikt over alle kontrakter og maler
    Benytt denne gylne muligheten til en gjennomgang og fornyelse av avtalemalene, og å få oversikt over kontraktssituasjonen hos dere. Vi erfarer at mange har utdaterte og ugyldige ansettelsesavtaler, noe som ofte ikke avdekkes før det oppstår utfordringer i ansettelsesforholdet. Utdaterte og uklare kontrakter kan i seg selv bidra til konflikt. Sørg for at arbeidsavtalene oppfyller gjeldende og nye lovkrav, men pass samtidig på at endringene ikke fører til en utilsiktet innsnevring av styringsretten og fleksibiliteten din som arbeidsgiver.
  3. Sikre forutsigbarhet for alle med gode maler

    Hvis du får på plass en oppdatert og likelydende avtalemal for ansatte i hver stillingskategori, sikrer du forutsigbarhet for alle i virksomheten. Både for eksisterende ansatte og nyansatte. 

«Arbeidsavtalen er det viktigste dokumentet i ansettelsesforholdet. Pass på at avtalen ikke blir utdatert og i verste fall inneholder ugyldige bestemmelser – dette er et stort risikomoment den dagen det oppstår konflikt eller behov for oppsigelser i virksomheten.» 

Advokatfirmaet Grette 

 

Alltid oppdaterte kontrakter med Adminkit  

I Adminkit får du en ferdig mal for arbeidskontrakter. Fordelen med denne malen, kontra en du har liggende lagret, er at malen vår alltid vil være oppdatert med de til en hvert tid gjeldende krav og regler. Arbeidskontraktsmalen i Adminkit vil dekke alle de nye kravene i god tid før 1. juli. 

I tillegg kan du signere kontrakten digitalt. Det gjør at du kan ha nye kontrakter ferdige og signert i løpet av noen minutter, både for eksisterende og nye ansatte.