Artikler - Adminkit

Nye krav til verneombud - dette bør du vite

Skrevet av Adminkit | 18.12.2023

Har du 5 eller flere ansatte? Fra og med 1. januar 2024 er det krav om at dere har minst ett verneombud. 

Hva er verneombud, og hvorfor er det viktig å ha på plass?

Verneombudet er de ansattes representant når det gjelder helse, miljø, og sikkerhet på arbeidsplassen. Verneombudet skal være et bindeledd mellom ledelsen og de ansatte, for å sikre et trygt arbeidsmiljø, i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

Nye krav: Hva betyr det for små bedrifter?

Frem til nå har små bedrifter med færre enn 10 ansatte ikke vært pålagt å ha et verneombud. Fra 1. januar 2024 skal bedrifter med 5 eller flere ansatte også ha verneombud på plass. Dette betyr at fokuset på helse, sikkerhet, trivsel og det psykososiale miljøet skal styrkes også i de minste virksomhetene.

Vær oppmerksom på at verneombudet ikke bare ansvar for de ansatte i bedriften, men også for innleid arbeidskraft, som jobber for dere.

 

Nær halvparten av ledere i SMB er uvitende om at de er pålagt å velge verneombud etter nyttår, ifølge en undersøkelse blant småbedrifter som er utført av Adminkit i samarbeid med HMS-magasinet. Les mer

 

4 ting du bør gjøre nå

For å tilpasse deg det nye kravet bør du som leder vurdere følgende skritt:


1. Utnevne verneombud

Med 5 eller flere ansatte eller innleide medarbeidere, er det fra 1.1.24 krav til at dere har minst ett verneombud i bedriften. Du må finne en person som kan fylle rollen som verneombud hos dere, eller ta det ansvaret selv.


2. Opplæring og informasjon

Både du og verneombudet må få nødvendig opplæring for å forstå arbeidsmiljøloven, hvilket ansvar og hvilke plikter som følger med. Finn frem til gode kurs og opplæringsprogrammer dere kan delta på.


3. Få på plass rutiner og prosedyrer

Dere må etablere klare rutiner og prosedyrer for hvordan dere skal håndtere helse, miljø og sikkerhetsspørsmål fremover. Et eksempel på dette kan være å legge opp til regelmessige møter mellom ledelsen og verneombudet, og rutiner for hvordan dere skal dokumentere risikovurderinger og tiltak.

 

Har dere behov for et dokumentarkiv for lagring av rutiner og prosedyrer? Gjør det enkelt for alle å finne frem! Les mer


4. Kommunikasjon med ansatte

For å skape et godt og trygt arbeidsmiljø er det viktig å informere de ansatte om endringer, involvere dem i beslutningsprosesser og oppfordre til rapportering av potensielle risikoer. Dere bør etablere rutiner for hvordan dere skal informere og involvere alle på en god måte.

 

Endringene i lovgivningen kan virke utfordrende for ledere i småbedrifter uten et etablert system for verneombud. Samtidig gir det en mulighet til å styrke arbeidsmiljøet og engasjere de ansatte på en mer systematisk måte. Ved å ta disse skrittene kan dere bygge et trygt og produktivt arbeidsmiljø som overholder loven og fremmer trivsel.