Fokus, fokus og fokus. Det blir hevdet at dersom du skriver ned målene dine, øker måloppnåelsen med hele 42 %. I tillegg kommer effekten av forpliktelse som oppstår når alle deler ukens målsetninger med resten av organisasjonen. Sett av 15-20 minutter mandag morgen for å skape en effektiv uke for hele bedriften.
I Adminkit er vi nå 18 ansatte med ulike ansvars- og kompetanseområder. I tillegg er vi lokalisert i ulike land og i disse dager på hjemmekontor. Vi har funnet en perfekt metode som skaper fokus, bygger kultur og skaper innsikt og respekt for alle de ulike ansvarsområdene til hver enkelt ansatt.
Hver ansatt må selv gjøre en innsats og forberede seg. Det er viktig at den enkelte selv skriver ned sine egne ukesmål og oppgaver. Disse skal ikke fylles ut av andre (les: leder). I tillegg skal man selv evaluere sin egen måloppnåelse etter endt uke og deretter ta ansvar ved å formidle resultatene til sine kollegaer.
“Heller ikke denne uken fikk jeg gjort det jeg hadde planlagt – det skjedde så mye annet”. Dette sitatet er det lett å kjenne seg igjen i. Det som er sikkert er at dersom du ikke har en konkret plan, er sannsynligheten stor for at du heller ikke denne uken får gjort “noe”.
Ved å skrive ned de viktigste oppgavene for kommende uke, har du både lagt en plan og økt sannsynlig måloppnåelse betydelig.
Ønsker du å få tilsendt malen vi bruker? Fyll ut skjema her
Tid per deltager defineres ut fra hvor mange man er i bedriften eller avdelingen.
I Adminkit er vi nå snart 18 ansatte og vi skal totalt sett ikke bruke mer enn 15 minutter på dette møtet. Selv når vi blir 25 ansatte vil vi gjøre dette, da vil vi bare disiplinere tidsslottene enda bedre og kanskje utvide til 20 minutter.
Denne metoden gir synlighet og respekt for alle enkeltindivider i selskapet. En liten Hall of Fame hvor man som leder eller kollega også kan benytte anledning til å ta noen på fersken i å ha gjort en god jobb! Det er en fin arena hvor man kan fremheve at man kanskje har fått ekstraordinær hjelp av andre, noe som bygger kultur og samhold.
Vi har også god erfaring med at ansatte innen marked, salg og administrasjon får innsikt i hva en arbeidsuke innenfor for eksempel utvikling og leveranse består av. Slik får man innsikt og forståelse på tvers av avdelingene.
Dette er også en arena hvor markeds- og salgsressursene deler deadlines, markedsaktiviteter, kampanjer, større events, kundeproblemer som skal løses eller viktige kundemøter. Dette er ofte ukjente aktiviteter for resten av organisasjonen.
Gjennom små, regelmessige drypp om hverandres hverdag uke for uke, vil alle i organisasjonen bli bedre kjent og samtidig får innsikt i de andres arbeidshverdag.
Noen er mer strukturert og selvdisiplinert enn andre. Denne enkle metoden er et godt hjelpemiddel for mange ansatte. Uansett grad av selvdisiplin eller struktur, vil et slikt enkelt rammeverk hjelpe mange til å planlegge og fokusere bedre. Ofte med et resultat av økt tilfredstillelse, måloppnåelse og en stor grad av mestringsfølelse som er viktig for oss alle.
Ved å fokusere og kommunisere tydelig hva som er selskapets mål og KPIer, kan man styre ansatte mot et fokus på hva de bør prioritere å gjøre denne uken. Det bidrar til å flytte selskapet et knepp mot selskapets målsettinger. Kanskje skal et eller flere av ukens mål være linket opp mot dette?
Her er det mange muligheter til å samle fokus og innsatsen i selskapet. Gjør egne tilpasninger og justeringer tilpasset din virksomhet. Men gjør det enkelt og kortfattet, slik at man kan fortsette i overskuelig fremtid.
En uke kan da ende opp med å se slik ut:
Her ser vi at en del oppgaver er påbegynt, flere er fullført mens noen oppgaver ikke ble startet. Årsakene til dette blir belyst i møtet og vi kan raskt fange opp om det er prosjekter eller oppgaver som trenger ytterligere fokus eller andre ressurser.
Ønsker du å få tilsendt malen vi bruker? Fyll ut skjema her